Hoofdpijnmassage

Hoofdpijn is een veelvoorkomend verschijnsel; circa 3 miljoen Nederlanders lijden aan een vorm van hoofdpijn. Bij veel mensen hebben de hoofdpijnklachten een grote impact op het dagelijks leven. Eén op de vijf Nederlanders heeft minimaal één dag in de week hoofdpijn. Hoofdpijn komt voor bij volwassenen én kinderen.

Hoofdpijn kan ontstaan vanuit o.a. lichamelijke oorzaken, verkeerde houding, voeding, kunstmatige straling en stress. De vormen waarin hoofdpijn zich laat zien zijn zeer divers, waaronder:

• spierspanningshoofdpijn
  • migraine
  • aangezichtspijn
  • clusterhoofdpijn
  • hormonale hoofdpijn

Hoofdpijnmassage kan hoofdpijn verminderen en een positief effect hebben op het voorkomen van hoofdpijn. Bij de hoofdpijnmassage wordt aandacht gegeven aan spieren en wervels die niet optimaal functioneren of mogelijk overbelast zijn in de rug, nek en schouders. Ook krijgen de aangezichtsspieren bij de hoofdpijnmassage alle aandacht.

Effecten van hoofdpijnmassage:

• voorkomen van hoofdpijn en migraine-aanvallen
  • verlichting van hoofdpijnklachten
  • soepele aangezichts-, nek- en schouderspieren
  • een verbetering van bloed- en lymfecirculatie
  • verbetering van de slaap
  • verminderen of opheffen van blokkades
  • verbetering van het immuunsysteem
  • bij massage komt het zogenoemde gelukshormoon ‘oxytocine’ vrij voor een algeheel gevoel van welzijn
Contra-indicaties

Naast de algehele contra-indicaties die gelden bij een massage, zijn er specifieke contra-indicaties die gelden bij de Hoofdpijnmassage:

• recent trauma, zoals een klap of stoot tegen het hoofd